Autor Wątek: Obliczenia a dane producenta  (Przeczytany 15053 razy)

Online Morgoth13

  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 2 266
  • Reputacja: 137
  • Płeć: Mężczyzna
  • Lokalizacja: Bydgoszcz
Obliczenia a dane producenta
« dnia: 30.01.2017, 10:02 »
Witam

W każdym programie obliczającym pojemność szpuli napotkałem na ten sam problem. Jaki to poniżej na przykładach.
1) Daiwa Ninja 4012a
Dane ze szpuli 0,27 -195, 0,29 -150.
Dane z programiku:
Wpisując dane dla średnicy 0,27 otrzymujemy 169 m 0,29
Wpisując dane dla średnicy 0,29 otrzymujemy 173 m 0,27

2) Daiwa Procaster Evo 2506 A
Dane ze szpuli 0,18 - 140, 0,16 - 170, 0,20 - 100.
Dane z programiku:
Wpisując dane dla średnicy 0,16 otrzymujemy 134 m 0,18 i  109 m 0,20
Wpisując dane dla średnicy 0,18 otrzymujemy 177 m 0,16 i 113 m 0,20
Wpisując dane dla średnicy 0,20 otrzymujemy 156 m 0,16 i 123 m 0,18

W tej chwili dostępne pod ręką mam tylko te 2 szpule. Nasuwa się pytanie - jaki przelicznik maja producenci podając na szpulach takie a nie inne dane.

Niemniej jednak programik fajny.
Pozdrawiam
Mirek

Offline Mosteque

  • Moderator Globalny
  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 21 999
  • Reputacja: 1160
  • Płeć: Mężczyzna
  • MFT
  • Lokalizacja: Jaktorów
  • Ulubione metody: method feeder
Odp: Obliczenia a dane producenta
« Odpowiedź #1 dnia: 30.01.2017, 10:07 »
Wg mnie to oni po prostu nawijają żyłkę na szpulę i patrzą, ile wejdzie. Tak to powinno wyglądać.

W Twoim porównaniu jest pewien haczyk. Nie wiesz, jakiej żyłki użył producent. Nie wiesz też, czy Twoja trzyma parametry. Albo ich nie trzymała przy sprawdzaniu albo Twoja teraz. Tego typu różnic nie da się uniknąć.
Krwawy Michał

Zaglądali do kufrów, zaglądali do waliz.
Nie zajrzeli do dupy - tam miałem socjalizm.

Online Morgoth13

  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 2 266
  • Reputacja: 137
  • Płeć: Mężczyzna
  • Lokalizacja: Bydgoszcz
Odp: Obliczenia a dane producenta
« Odpowiedź #2 dnia: 30.01.2017, 10:13 »
Michał - tu nie ma mojej żyłki :D Jest mowa tylko o danych producenta ze szpuli i danych wg kalkulatora.
Pozdrawiam
Mirek

Offline Mosteque

  • Moderator Globalny
  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 21 999
  • Reputacja: 1160
  • Płeć: Mężczyzna
  • MFT
  • Lokalizacja: Jaktorów
  • Ulubione metody: method feeder
Odp: Obliczenia a dane producenta
« Odpowiedź #3 dnia: 30.01.2017, 10:17 »
Prawdopodobnie Mateusz obliczył to wszystko dla żyłki o idealnej średnicy np. 0,18 mm, a producent użył fizycznej żyłki, która odbiegała ciutkę od podanych parametrów. Przy takich długościach z tego ciutkę robi się spora różnica.

Tak bym to widział.
Krwawy Michał

Zaglądali do kufrów, zaglądali do waliz.
Nie zajrzeli do dupy - tam miałem socjalizm.

Offline Enzo

  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 3 824
  • Reputacja: 207
  • Płeć: Mężczyzna
  • Lokalizacja: Gliwice
  • Ulubione metody: bat i feeder
Odp: Obliczenia a dane producenta
« Odpowiedź #4 dnia: 30.01.2017, 11:02 »
Ciekawe że przy grubszej  żyłce producent nawija mnie żyłki a przy mniejszych rozmiarach więcej ??? Albo producent albo program robi Nas w balona ;)
Janusz

Online s7

  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 9 111
  • Reputacja: 397
  • Płeć: Mężczyzna
    • Galeria
  • Lokalizacja: Stolica Pyrlandii
  • Ulubione metody: method feeder
Odp: Obliczenia a dane producenta
« Odpowiedź #5 dnia: 30.01.2017, 11:26 »
Ciekawe że przy grubszej  żyłce producent nawija mnie żyłki a przy mniejszych rozmiarach więcej ??? Albo producent albo program robi Nas w balona ;)
Programu jeszcze nie widziałem, ale im grubsza żyłka tym mniej jej wejdzie na szpulę. To przecież jest oczywiste.
Robert

Offline katmay

  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 7 521
  • Reputacja: 480
  • Płeć: Mężczyzna
  • Lokalizacja: Łowicz
  • Ulubione metody: waggler i feeder
Odp: Obliczenia a dane producenta
« Odpowiedź #6 dnia: 30.01.2017, 11:39 »
Może producent bierze pod uwagę, że przy końcu na jeden obrót szpuli wchodzi minimalnie więcej żyłki niż na początku.
Przy cieńszej żyłce ta różnica będzie bardziej widoczna niż na grubej.  Tak tylko gdybam

Marcin
Marcin

Offline Enzo

  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 3 824
  • Reputacja: 207
  • Płeć: Mężczyzna
  • Lokalizacja: Gliwice
  • Ulubione metody: bat i feeder
Odp: Obliczenia a dane producenta
« Odpowiedź #7 dnia: 30.01.2017, 12:35 »
Ciekawe że przy grubszej  żyłce producent nawija mnie żyłki a przy mniejszych rozmiarach więcej ??? Albo producent albo program robi Nas w balona ;)
Programu jeszcze nie widziałem, ale im grubsza żyłka tym mniej jej wejdzie na szpulę. To przecież jest oczywiste.
Odniosłem się do porównania producenta z programem który Margoth 13 wskazał
Janusz

Offline deST

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 274
  • Reputacja: 34
Odp: Obliczenia a dane producenta
« Odpowiedź #8 dnia: 30.01.2017, 13:10 »
w programie on-line który, znalazłem są następujące Uwagi

"Wyniki generowane przez przelicznik należy traktować bardzo orientacyjnie. Na ewentualne odstępstwa mogą mieć wpływ:

    Wartości na szpuli kołowrotka podane przez producenta - często są zaokrąglone, a na nich bazuje przelicznik
    Naciąg żyłki przy nawijaniu na szpulę - żyłka jest rozciągliwa, im bardziej jest naciągnięta, tym jej średnica jest mniejsza i więcej zmieści się na szpulę.
    Między zwojami żyłki tworzy się niewypełniona przestrzeń (gdyż przekrój ma ształt koła), stąd należy zawsze od wyniku troszkę odjąć.
    Przelicznik nie sprawdza się w przypadku plecionki, która nie ma okrągłego przekroju!
    Rzeczywista wartość przekroju żyłki może się różnić od tej, którą producent podaje na opakowaniu."



Offline Tomsza

  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 543
  • Reputacja: 43
  • Płeć: Mężczyzna
  • Lokalizacja: Radomia okolice
  • Ulubione metody: waggler i feeder
Odp: Obliczenia a dane producenta
« Odpowiedź #9 dnia: 30.01.2017, 13:33 »
Jeszcze trzeba wiedzieć ile dla producenta jest pełna szpula :) Takich zdjęć to chyba nie ma nigdzie.
Tomsza

Offline zwykly_michal

  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 542
  • Reputacja: 48
  • Płeć: Mężczyzna
  • Lokalizacja: UK
  • Ulubione metody: waggler method
Odp: Obliczenia a dane producenta
« Odpowiedź #10 dnia: 30.01.2017, 14:31 »
Pojemność szpuli jest podawana jako wartość orientacyjna. Dokładne pomiary są zbędne, moim zdaniem, różnica kilkunastu metrów nie zrobi większej różnicy.
Szkoda że producenci nie podają informacji odnośnie możliwego błędu pomiaru. +/- 10% dawało by jakieś wyobrażenie co do faktycznej pojemności.

Offline Mateo

  • Administrator
  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 8 550
  • Reputacja: 893
  • Płeć: Mężczyzna
    • Galeria
    • Spławik i Grunt
  • Lokalizacja: Śląsk
  • Ulubione metody: waggler method
Odp: Obliczenia a dane producenta
« Odpowiedź #11 dnia: 31.01.2017, 22:17 »
Pojemność szpuli jest podawana jako wartość orientacyjna. Dokładne pomiary są zbędne, moim zdaniem, różnica kilkunastu metrów nie zrobi większej różnicy.
Szkoda że producenci nie podają informacji odnośnie możliwego błędu pomiaru. +/- 10% dawało by jakieś wyobrażenie co do faktycznej pojemności.

Tak to właśnie wygląda :)
Pozdrawiam
Mateusz

Offline kkza

  • Moderator Globalny
  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 793
  • Reputacja: 133
  • Płeć: Mężczyzna
  • Lokalizacja: Będzin
Odp: Obliczenia a dane producenta
« Odpowiedź #12 dnia: 01.02.2017, 08:51 »
Również, z ciekawości, porównałem dane z 2 kołowrotków z programem:
1 - Daiwa Legalis 3000 HA
na szpuli: 0,28-220 m;  0,30-185 m;  0,32-155 m
SiGmetr: dla pojemności szpuli 0,28:  0,30-192 m;  0,32-168 m
               dla pojemności szpuli 0,32:  0,28-202 m;  0,30-176 m
 
2 - Fox FX11
na szpuli: 0,30-590 m; 0,33-490 m;  0,35-435m;  0,37-390m
SiGmetr: dla pojemności szpuli: 0,30:  0,33-480 m;  0,35-433 m;  0,37-388 m
               dla pojemności szpuli: 0,37:  0,30-593 m;  0,33-490 m;  0,35-436 m

Widać, że Fox jest bliższy programowi SiGmetr.
Program, niewątpliwie, przydatny. Dla mnie obsługa prosta i czytelna. Chociaż w domu Avast oszalał i udało mi się ściągnąć tylko wersję 2, w pracy działają obie i jest mi obojętne, której używam.
Z ciekawości zacząłem wpisywać głupoty (ponad 600 metrów żyłki do nawinięcia) i rozwalił mnie komunikat:

                       


Mateusz za program :thumbup:.
Karol

Method feeder, odległościówka, podlodówka
Tęsknię za przepływanką.

Online s7

  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 9 111
  • Reputacja: 397
  • Płeć: Mężczyzna
    • Galeria
  • Lokalizacja: Stolica Pyrlandii
  • Ulubione metody: method feeder
Odp: Obliczenia a dane producenta
« Odpowiedź #13 dnia: 01.02.2017, 09:18 »
U mnie tak samo :( się dzieje.
Robert

Offline Zbigniew

  • Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 503
  • Reputacja: 112
  • Płeć: Mężczyzna
  • Lokalizacja: Lubelskie
  • Ulubione metody: feeder i spinning
Odp: Obliczenia a dane producenta
« Odpowiedź #14 dnia: 13.03.2017, 00:07 »
Zauważyłem pewien błąd. Chodzi o ilość nawiniętej żyłki za jednym obrotem korbki. Dla przykładu wziąłem Daiwę Lagunę 4000. Producent podaje 94cm. Dobrze, ale kiedy będzie nawijać te 94cm? A no wtedy gdy żyłka będzie nawinięta tuż pod rant szpuli. Producent podał poprawną wartość a można to łatwo obliczyć: przełożenie pomnożyć przez obwód rantu szpuli. Przełożenie ma 5,3 a średnica rantu 5,7cm. W tym przypadku będzie to 5.3 x 2 x 3,14 x 2,85. Można to skrócić: przełożenie x 3,14 x średnica rantu szpuli, czyli 5,3 x 3,14 x 5,7 = 94,8cm. Gdyby było tuż pod rant to zapewne byłoby równe 94cm, nie ma co wnikać w milimetry.

A teraz weźmy obliczmy nawój przy pustej szpuli. Średnica wewnątrz wynosi 3,6cm. A więc 5,3 x 3,14 x 3,6 = 59,9cm.
Wiadomo, że im bardziej zapełniona szpula tym większy nawój, prosta matematyka.

Program cały czas będzie obliczał ilość obrotów korbką na podstawie tych 94cm co będzie błędem. Ktoś przy nawijaniu potrzebnej ilości podkładu na podstawie tych obrotów może się na koniec niemiło zdziwić, bo po nawinięciu właściwej żyłki zostanie mu jeszcze dużo miejsca na szpuli.

Dlatego ja korzystam z QSP Cralusso. Pozwolę sobie zamieścić link: http://leszcz.pl/relacja.php?id=475
Jest tu ładnie wyjaśnione. Niestety program niedawno zniknął ze strony Cralusso, nie mogę go odnaleźć. Był bardzo pomocny. Na szczęście jest dostępny na telefon jako aplikacja.

Gdyby ktoś udoskonalił owy program i uzupełnił o srednicę 0,27 lub 0,28 byłoby super. Ogólnie można to sobie z grubsza obliczyć między 0.25 a 0.30 Wtedy wystarczy suwmiarką zamiast tych papierków odmierzać ilość podkładu na szpuli. To zdecydowanie łatwiejsze niż liczyć metry podkładu.

Ogólnie podoba mi się szata graficzna SiGmetra i brawo za wykonanie :bravo: :thumbup: